söndag 7 december 2008

Stora bakhelgen!


Igår gjorde jag två sorters julgodis, bakade saffransbullar och så gjorde jag pepparkaksdeg (dubbel sats). Idag skulle vi till en kompis och baka pepparkakorna, men precis när vi skulle åka ringde sig de sjuka. Vi åkte då till barnens farmor och bakade istället. Dubbel sats pepparkaksdeg är ju lite mycket att göra pepparkakor på, det blev 4 big packburkar fulla av pepparkakor. Vi kommer ha pepparkakor ända till nästa jul... Men eftersom det är hemmagjord deg och den innehåller ägg är jag osäker på hållbarheten så det var lika bra att baka upp hela degen. Barnen var väl intresserade av att baka i högst fem minuter så det var jag och sambon som fick baka det mesta medan farmor skötte ugnen. De blev goda i alla fall.


Lillkillen in action med kaveln och formarna

Nu är magen helt stinn av nougat, choklad, mandelmassa, saffransbullar, pepparkaksdeg och färdiga pepparkakor. Urk, äta mat? Nej tack, inte hungrig! Magen behöver vila lite nu.

Det ord som min son använder allra mest för tillfället är NÄE! Allt säger han NÄE till. Är det någon slags trotsålder han har hamnat i? Han säger NÄE även till saker som han vill. Exempel: "Vill du ha glass?" "NÄE!" Och det är verkligen NÄE med STORA (arga) bokstäver.

Inga kommentarer: